Mitsubishi Outlander Plug-in-Hybrid EV

Mitsubishi Outlander plug in hybrid

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV – er den første store, romslige hybridbilen med 4WD

Outlander Plug-in Hybrid EV (PHEV) kombinerer 4WD, fremkommelighet, miljøbevissthet og romslighet på en helt ny måte. Bilen blir verdens første ladbare (plug-in) SUV. Med to elektriske motorer, 4WD og innebygget Super-All-wheel control (S-AWC), teknologi kjent fra Mitsubishi Lancer Evolution, har du suveren fremkommelighet. Med lavt tyngdepunkt og ideell vektfordeling foran/bak vil du oppleve kjøreegenskaper utenom det vanlige for en bil i dette segmentet.

Ekstremt lavt forbruk i en romslig familiebil
Outlander PHEV gir muligheten til å kjøre svært drivstoffeffektivt. Et forbruk ved blandet kjøring på 0,19 liter pr mil, og et CO2-utslipp på kun 44 g/km (målt etter EU-norm) er rekordlavt. Spesielt med tanke på at bilen er firehjulsdrevet og at den er stor. Maksimal lastekapasitet er på hele 1740 liter (VDA) når 2. seterad er felt frem. Dette tilsvarer plassen man har i Outlander med bensin- og dieselmotor. Som 5-seter er plassen i bagasjerommet på 463 liter målt fra gulvet og opp til øvre del av seteryggen. Dermed bør bilen være ideell for den kostnadsbevisste familien.

Helelektrisk drift, seriehybrid og parallellhybrid
Bilen drives primært frem helelektrisk ved hjelp av et stort lithium-ion batteri på 12kWh. 
Det sitter en elmotor både på frem- og bakaksel, og dermed har du firehjulsdrift.
Bilen går over til å være seriehybrid når bensinmotoren starter for å lade opp batteriet. Ved behov for mer kraft kan bensinmotoren også drive hjulene foran direkte i tillegg til at elmotorene kjører, da er Outlander PHEV såkalt parallellhybrid. Vekslingen mellom elmotorer foran og bak og bensinmotoren foregår automatisk, og det er faktisk vanskelig å høre/merke hva slags modus bilen kjører i. 

Super All-wheel control (S-AWC)
Overføring av kraft til hjulene styres elektronisk via de to elmotorene – en til forhjulene og en til bakhjulene. Hvert hjul kan gis kraft og kontrolleres individuelt hvilket innebærer at man harmeget god stabilitet og fremkommelighet for eksempel gjennom en sving på glatt veibane. Normalt går bilen med 60:40 kraftfordeling, henholdsvis foran og bak. Ved behov for økt kontroll på vanskelig føre, kan man aktivere 4WD Lock-bryteren mellom forsetene og få 50:50 kraftfordeling foran og bak.

Lading av batteriet når bilen er parkert
Når man ikke kjører kan man lade opp batteriet på to måter, normallading og hurtiglading.
Ved hjelp av en ladekabel på 10A som følger med i bilen, kan man lade opp batteriet via et 220V jordet strømuttak. Ladetiden er ca. 5 timer fra helt tomt til helt fullt batteri.
Man kan også kjøre innom en hurtigladestasjon og lade raskere, her tar oppladingen ca. 30 minutter fra tomt batteri til 80 % av full kapasitet. Turen kan da gå videre med elektrisk drift og svært lavt forbruk.

Mitsubishi Remote Control
Føreren kan benytte sin smarttelefon som fjernkontroll for å styre lading fra avstand. Applikasjonen, som kan lastes ned gratis, kan også vise batterinivåstatus og gjenværende ladetid, og en rekke andre funksjoner.

Tekniske data
Elektrisk rekkevidde*: 52 km
Total rekkevidde*: 880 km
Toppfart: 170 km/t
Akselerasjon 0-100 km: 11,0 sek
Batteristørrelse: 12 kWh (Lithium-ion)
Batterispenning: 300V
Drivstofforbruk fullt batteri: 0,00 liter pr mil
Drivstofforbruk tomt batteri: 0,58 liter pr mil
Drivstofforbruk blandet kjøring*: 0,19 liter pr mil
CO2-utslipp*: 44 g/km
NOx-utslipp*: 2,5 mg/ km
Tilhengervekt: 1500 kg
*EU testnorm

Motorytelse Effekt Dreiemoment
Elmotor foran: 82 HK 137 Nm
Elmotor bak: 82 HK 195 Nm
2,0 liters bensinmotor: 121 HK 190 Nm
Maksimal ytelse til hjul (teoretisk): 202 HK