Troll – et stykke norsk bilhistorie

Fil:Troll 1956.JPG Bilde: Troll, 1956

Troll var en norsk bil produsert av Troll Plastkarosseri og bilindustri i Lunde i Telemark mellom 1956 og 1958. Troll ble bygget på en modifisert Gutbrod Superiod-ramme, med en Gutbrod 700 cm³ totaktsmotor, påmontert et norskbygget karosseri av glassfiberarmert polyester. Karosseriet var fremstilt ved hjelp av former fra Hanns Trippel, fra tidlig på 1950-tallet. Bilen var utstyrt med en tretrinns girkasse fra Hurth.

 

Glassfiber var et relativt nytt materiale sent på 1950-tallet, og fordelene var mange. Det kunne ikke ruste, Troll ble 130 kg lettere enn en tilsvarende bil i metall, og produksjonen ville være betraktelig enklere – og dermed billigere. Idéen bak Troll var å bygge verdens første masseproduserte glassfiberbil utenfor USA, da ingen andre på den tiden produserte biler i glassfiber med unntak av Chevrolet, som bygget sin Corvette av materialet. Ingeniør Per Kohl-Larsen fikk tak i formene til bilen i Tyskland, fra Hanns Trippel som sto bak designet.

 

Den første Troll-bilen ble presentert for pressen den 6. november 1956. Den var ikke helt ferdig, men chassis og karosseri var ferdig. Bilen kunne ikke kjøres, og dette eksemplaret ble senere benyttet som en prototype, som fikk mange endringer senere, under testing. Både norsk og utenlandsk presse viste stor entusiasme for prosjektet. Den første kunden fikk bilen levert 1.mai 1957.

Etter hvert som produksjonen fortsatte måtte Kohl-Larsen jobbe hardt for å få tillatelse av myndighetene til salg av bilen. Han fikk kun lov til å selge 15 biler i Norge, på grunn av en avtale Norge hadde med Sovjetunionen og Øst-Europa om å kjøpe biler fra dem mot at de handlet norske fiskeprodukter. Myndighetene var redd for at norsk bilproduksjon ville forrykke handelsbalansen. Kohl-Larsen la derfor planer om å eksportere biler til Tyskland og Danmark. Det var også etterspørsel fra land som Finland og Belgia, og på et tidspunkt var det planer om å bygge 2 000 biler årlig. Etter hvert sa fabrikken seg fornøyd med en produksjon på ett eksemplar per dag.

 

Selskapet fikk aldri lov til å selge mer enn 15 biler på det norske markedet. I tillegg fikk de ikke tak i nødvendig kapital for å starte masseproduksjon, og da myndighetene gjorde det klart at de aldri kom til å støtte Troll-produksjonen forlot alle potensielle investorer prosjektet. Dermed gikk selskapet konkurs tidlig i 1958, med kun fem fullførte eksemplarer av Troll.

 

Første eksemplar av bilen befinner seg på Norsk Kjøretøyhistorisk Museum på Lillehammer.

Motor:
– 700 cm³ totakters rekkemotor med to sylindre, med Bosch bensininnsprøytning.
– 30 HK (22 kW)
– Toppfart: Ca. 130 km/t
– Bensinforbruk: 0,5 l/mil

Dimensjoner:
– Lengde: 3,85 meter
– Bredde: 1,51 meter
– Høyde: 1,29 meter
– Vekt: 700 kg

Kilde: Wikipedia, http://no.wikipedia.org/wiki/Troll_%28bil%29