Norsk veitrafikk: Fra null til 2,5 millioner personbiler på 120 år

BenzBildet: Benz Phateon
www.emercedesbenz.com

 

 

 

 

 

Den første importbilen som kom til Norge var en Benz Phateon. Den kom til Gjøvik i 1895. Bilen hadde fem hestekrefter, og en toppfart på 20 km/t.
Samme år konstruerte Hans Torgersen Vestby fra Vestby i Strømmen det som ikke bare var Norges første bil, men den må også ha vært den første eller andre bilen med forbrenningsmotor som i det hele tatt er konstruert i Norden. Allerede rundt 1770 ble det første kjøretøyet drevet av en dampmaskin konstruert.

Masseproduksjonen av biler skjøt fart rundt år 1900. I 1903 ble det laget rundt 60 000 biler på verdensbasis, omtrent halvparten i Frankrike.
I 1908 kom Henry Fords T-Ford, som regnes som den første bilen vanlige folk hadde råd til å kjøpe. Biler som T-Forden gjorde etterhvert sykkelbilene avleggs, billig masseproduksjon gjorde at stadig flere fikk råd til å eie en egen bensindrevet bil. I 1928 var antall produserte biler på verdensbasis steget til 5,2 millioner, 84% av disse ble produsert i USA.

På 1930-tallet ble bilene lukket, med tak og glassvinduer. Teknologi som hydrauliske bremser ble introdusert, og bilene ble mer strømlinjeformet.
Samtidlig skjøt veiutbyggingen fart i Norge, hest og kjerre ble sjeldnere også her hjemme selv om hesten ennå lenge var vanlig i vei- og gatebildet.
Volkswagens Type 1, bedre kjent som Boble, ble lansert i 1938, men det var først fra 1945 den ble masseprodusert. Volvo PV444, en annen av nordmenns favoritter på 1960-tallet, kom i 1947.

Fra 1950-tallet er det vel store amerikanske biler med halefinner vi husker best. I Norge var det imidlertid ennå restriksjoner på bilsalg, og mange lisensfrie biler fra Øst-Europa ble importert hit.
Svenske Volvo lå langt frem i utviklingen, og i 1959 innførte Volvo Amazon trepunkts bilbelte som standardutstyr, noe de var først i verden med. på 1960-tallet fikk vi fritt bilsalg, og etterspørselen økte ytterligere.
Den omfattende veiutbyggingen fortsatte, og astfaltdekke ble vanlig.

I 1970 var verdens bilproduksjon økt til ca. 30 millioner. USA ledet fortsatt an, men Japan tok innpå som største produsent. Bilbelter ble innført, og dieselbiler ble mer vanlig.
I 1980 gikk Japan forbi USA som bilprodusent, og bilene fikk standarder som gjorde de ulike merkene mer like. Fra da til nå har denne utviklingen fortsatt. Bilene har blitt mer økonomiske i drift, har fått bedre sikkerhetsutstyr og datateknologi.

Opplysningsrådet for veitrafikken opplyser at vi passerte 2,5 millioner personbiler sent i 2013.

Kilder: Adressa.no,
http://bil.adressa.no/bil/article60005.ece#.Uu9g8bRxXqq
Lokalhistoriewiki.no,
http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Norges_f%C3%B8rste_bil