Historien om Tempo

Corcette 300 68 modellTempo Corvette 300, 1968-modell.

 

 

 

 

I 1931 startet firmaet Jonas Øglænd i Sandnes med produksjon av motorsykler. Mer kjent er de for produksjon av mopeder, som startet i 1953.
Motorene fikk de fra den tyske Sachs-fabrikken. Under krigen ble det kun produsert èn modell, en transportsykkel med en norskbygget elektromotor.

Etter krigen blomstret produksjonen opp, og i perioden mellom 1948 og 1959 ble også motorer fra Villiers benyttet. Tempo Taifun ble levert til det norske forsvaret på midten av 1960-tallet.
Fabrikken eksporterte til en viss grad også til andre nordiske land, og til USA.

I 1953 kom den første mopedmodellen fra fabrikken. Dette var en tråsykkelramme med en liten motor på èn hestekraft, montert på bakhjulet.
Året etter kom Tempo Handy, som var mer moped enn sykkel. I tiden som fulgte gikk det slag i slag, og merker som den velkjente Tempo Corvette kom på markedet.

Handy 1956Tempo Handy, 1956-modell

 

 

 

 

 

 

Den siste Tempoen produsert i Sandnes kom i 1987.
Etter dette har Tempo blitt laget i utlandet, hovedsaklig i Portugal og Italia. Norge har imortert mopeder derfra til all produksjon ble nedlagt i 1994.

Motorsykler:
– The World: Hadde ennå ikke fått navnet Tempo, laget fra 1931 til 1934.
– Standard: Hadde motorer fra 98 til 175 ccm. Produsert fra 1934 til 1939 og fra 1951 til 1959.
– Villiers: Hadde motorer fra 98 til 150 ccm, første modell kom i 1937.
– Sport: Kickstartmotorer fra 98 til 170 ccm. Produsert mellom 1936 og 1939, og fra 1959 til 1966.
– Luxus: Kom i 1936 med kickstart og 11 liters kromtank. Sist produsert i 1949.
– CZ: Sjelden Tempo med 150 ccm tsjekkisk CZ-motor. Kun laget i 1956.
– Swing: Produsert fra 1957 til 1959 med kickstartmotorer fra 125 til 175 ccm.
– Taifun: Laget fra 1960 til 1968. Kom i tre modeller: Vanlig, Taifun Militær, og Blåtaifun.
– Comet: Laget i Corvetteramme mellom 1962 og 1969. Registrert for to personer.
– Trigger: Produsert mellom 1965 og 1967. Hadde 5,3 hk og 5 gir.
– Cross: Laget mellom 1958 og 1966.
– Sprint: Hadde motorer mellom 50 og 98 ccm. Produsert mellom 1967 og 1972.
– Fighter: Var den siste motorsykkelen Øglend produserte. Kom i to versjoner med motorer på 100 og 125 ccm. Produsert mellom 1969 og 1972.

Tempo har også laget trehjuls transportmotorsykler, og disse har blitt ettertraktede samleobjekter. Den første hadde to hjul foran og ett bak, og denne kom i 1935.
Den siste trehjulsmotorsykkelen var en Transport 515, produsert i 1969.

Mopeder:
Tempo har produsert en rekke legendariske mopeder. Modeller som Avanti, Swing, Victoria, Handy, Comfort, Saxonette, Kurer, Panter, Hercules, Tiger, Safir m.m. – har nok mange kjenskap til.
Men den mest kjente og populære er nok Tempo Corvette, som kom i en rekke modeller. Den første Corvette, 240, ble produsert fra 1960. Den siste var Corvette 380p i 1994.
Mange vil nok huske verktøyrommet under salen, bagasjebrettet bak, og en moped det var lett å trimme. Orginale Corvetter er verdifulle objekter for entusiastene.

Corvette 1986Corvette 1986-modell.

 

 

 

 

 

 

Kilder:
– Wikipedia
– Tempoklubben.com