Nødbrems kan redde liv

Erw6-3Impact0189

Norges Automobilforbund har gjort en test av nødbremsesystem for bil, og kommet frem til at det er stor kvalitetsforskjell mellom mellom produsentene.

Testvinner  ble Lexus og Volvo. Begge har automatiske nødbremsesystem som unngår sammenstøt med en fotgjenger i henholdsvis 50 og 45 km/t.

Noen systemer kan redde liv, mens andre i beste fall gir et varsel om hindring foran bilen. Testen viser også hvorfor man ikke skal stole blindt på elektronikken.

– Disse systemene hjelper til i nødstilfeller. Det aller viktigste er fortsatt at man er en oppmerksom, hensynsfull og trygg sjåfør, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF.

I testen er fem ulike systemer testet i fire ulike ulykkesscenarier. Volvo har alltid hatt sikkerhet som prioritet nummer én. Volvo V40 som også er overkommelig i pris, har i tillegg til et godt nødbremsesystem også kollisjonspute i panseret beregnet på fotgjengeren dersom uhellet skulle være ute. Systemet finnes også i de fleste Volvo-modellene.

– Volvo er for mange synonymt med god sikkerhet og merket selger for tiden godt i Norge. Det er derfor fint å se at et nokså rimelig sikkerhetssystem kommer så godt ut i testen, mener Handeland.

Mercedes E-klasse leverer ikke opp til forventningene. Nødbremsesystemet fungerer veldig godt når fotgjengeren står stille, men klarer ikke å hindre et sammenstøt med en fotgjenger i bevegelse hvis farten er høyere enn 20 kilometer i timen. BMW har det minst avanserte systemet. Dette systemet varsler og bremser lett, men føreren må stå for bråbremsen.

– Varselet i BMW’en kommer ofte for sent, og virker ikke i mørket. Grunnen er at dette er et enklere og billigere system, sier Andreas Handeland.

I tillegg til de fabrikkmonterte systemene, testet vi også Mobileye som kan kjøpes og ettermonteres. Systemet varsler, men varselet kommer for sent i forhold til førerens reaksjonstid.

 Kilde: NAF pressemelding, Foto NAF.