Saabs totaktere (1949-1967)

I boka «Biler, Norske favoritter fra gullalderen 1950-1980» skrives det at 
«på begynnelsen av sekstitallet var totaktsmotorer forbundet med to ting:
Gamle østblokkbiler og Saab. Til tross for en litt umoderne drivkilde var lille 96 et trivelig bekjentskap. Den ble fort kjent for sitt smarte design og gode sikkerhet».

Prototypen til Saabs første personbil, Saab 92, var klar i 1947, og serieproduksjonen kom i gang i desember 1949. Saab 92 var en enkel og moderne bil med bl.a. framhjulsdrift og et selvbærende aerodynamisk karosseri. Den hadde totaktsmotor med 764 kubikkcentimeter, og 25 hestekrefter (1950-1953), senere 28 hestekrefter (1954-1956).

I 1956 kom Saab 93, som var en videreutvikling fra forgjengeren Saab 92.
Saab 93 hadde bl.a ny front, nye hjuloppheng og en mindre men sterkere motor (748 cc-33 HK). En spesialversjon av Saab 93 (Saab GT750) gjorde suksess i rallyløp.

Saab 95 ble introdusert i 1959 som en todørs stasjonsvogn, en kombivariant av Saab 93.
Fra 1959 til 1964 hadde den en tresylindret totaktsmotor på 850 ccm og 38 HK. Effekten ble øket til 40 HK i 1965 og 42 i 1966 pga nye forgassere. Saab 95 kunne ta stor nyttelast ut fra størrelsen, hele 425 kg utover sin nettovekt.

Saab 93 ble videreutviklet til Saab 96 fra 1960.
Den nye modellen hadde større bakrute, større bagasjerom og større baksete, som gjorde bilen til en femseter. Saab 96 totakt hadde en motor med 841 ccm og 38 hestekrefter. Toppfarten var på 127 km/t, og den nådde 100 km/t på 24,1 sekunder.
I Norge ble det solgt ca. 10 000 eksemplarer av Saab 96 i perioden 1960-1967.
Nybilprisen i 1961 var på 17 770 kr, noe som tilsvarer drøyt 200 000 kroner i dagens verdi.

 

Saab 92

 

Saab 92

 

Saab 93

 

Saab 93

 

Saab 93 interiørbilde

 

Saab 95

 

Saab 96

 

Saab 96

 

Kilder:
– «Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980».
– Wikipedia