Statens Vegvesen: Ferdig med heisingen av brudekket på E6 Hålogalandsbrua

I dag har byggingen av E6 Hålogalandsbrua utenfor Narvik passert en kritisk milepæl, da alle de 30 brudekkene er ferdig heist på plass. Nå gjenstår det mange kilometer med sveising.

Entreprenøren startet monteringen 2. september, og 6. oktober var alle de 30 seksjonene hengt opp.

– Da er vi endelig ferdig med en av de aller mest værutsatte og kritiske fasene i dette prosjektet. Vi har hatt en del stopp underveis på grunn av at det har vært for mye vind, men på tross av dette så har det gått relativt greit. Vi hadde også en kort stopp i forbindelse med et arbeidsuhell, men heldigvis var det ingen som ble alvorlig skadet. Arbeidet kunne starte igjen relativt raskt, sier fungerende prosjektleder Hans-Jack Arntzen i Statens vegvesen.

Mye arbeid igjen

Selv om brua nå på avstand har tatt sin endelige form, gjenstår det mye arbeid før brua kan åpnes for trafikk.

– Nå skal vi sette oss ned med entreprenøren og diskutere videre fremdrift. Men det er ganske mange ting som skal på plass før vi kan åpne brua for trafikk, og noe av det første entreprenøren skal i gang med nå er å sveise alle brukassene sammen. Dette er et omfattende arbeid som kommer til å gå gjennom hele vinteren. Bare på en runde med sveis, så snakker vi om 6 kilometer med sveising. Og dette skal sveises flere ganger, slik at til sammen så snakker vi om mange kilometer med sveisearbeid, forklarer Arntzen.

Når sveisingen er fullført skal alle sveiseskjøtene males på nytt, slik at de er beskyttet mot korrosjon.

Bærekablene skal beskyttes

Nå som brukassene er ferdig hengt opp skal også arbeidet med bærekablene gjøres ferdig. Hele kabelbunten skal vikles med en myk galvanisert tråd, slik at den holder formen. Utenpå der legges det en armert tape til beskyttelse mot vær og vind. Og selv om kablene ligger tett, er det fortsatt ca. 17 prosent hulrom i bærekabelen.

– Kablene skal avfuktes ved at det kontinuerlig blåses tørr luft fra et avfuktingsanlegg gjennom kablene, og dette skal også monteres i løpet av vinteren, sier Arntzen.

Alt det andre

I tillegg skal det utføres en del avsluttende betongarbeid, alle elektroinstallasjoner skal på plass, det skal monteres en heis i begge brutårnene og tårntoppene skal kles inn med et «tårnhus».

– Også skal det selvfølgelig helt til slutt legges asfalt på brua, og da begynner vi å nærme oss åpning. Det er mange ting som gjenstår og på grunn av at vi fortsatt er ganske utsatt for vær og vind er det vanskelig å sette noen åpningsdato enda, men vi sikter mot åpning en eller annen gang i løpet av sommeren 2018, forklarer Arntzen.

 

Kilde: Statens Vegvesen

Bygget på WordPress av Smart Media AS