Mercedes-Benz W114/W115, 1968-1976

Foruten de karakteristiske frontlyktene, er nok de slitesterke motorene det Mercedes huskes mest for hos W114 og W115.

Mens W115 hadde firesylindret motor, kom 114 med sekssylindret motor.
Fra 1974 kom også en utgave med femsylindret dieselmotor, noe som slo godt an i drosjenæringen. Dette skal visstnok være en av historiens mest robuste og slitesterke motorer. En gresk drosjesjåfør skal ha donert sin 240D med W115-karosseri til et museum. Bilen og motoren skal ha gått hele 4 600 000 kilometer, visstnok verdensrekord.

Mercedes-Benz 230 W114 hadde en 2,3-liters motor med 135 hestekrefter. Toppfarten var på 175 km/t, og den nådde 100 km/t på 12,6 sekunder.

På grunn av høy utsalgspris, ble de fleste W114 og W115 tatt i bruk som drosjer, også her i Norge. Til sammen ble det solgt ca 7 700 eksemplarer her i landet. Nybilprisen på en 230 W114 var på rundt 60 000 kroner, tilsvarende rundt 450 000 kroner i dag.

 

 

 

 

 

Kilder:
«Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980».
Wikipedia