Ford Taunus P6/P7, 1966-1971

I 1967 ble «Taunus» droppet av Ford, og frem til neste modellskifte het de bare 12M og 15M i P6-utgaven, og 17M og 20M i P7-utgaven. Som forgjengerne P4 og P5 ble de nye modellene en ubetinget salgssuksess i Norge.

Salgstallene i Norge pekte i favør av den dyrere P7 på slutten av 1960-tallet.
Dette harmonerer selvsagt med at velstandsnivået økte her i landet. Både i 1967 og 1968 ble det solgt flere 17M enn 12M og 15M. Dette til tross for at 17M var relativt kostbar, med en startpris på rundt 26 000 kroner. Den største P7 hadde en 2,6-liters motor med hele 142 hestekrefter. Stasjonsvogna Turnier var også vanlig, både som personbil og varebil. Denne er imidlertid sjelden å se på norske veier i dag

Ford Taunus P6 12M hadde en 1,3-liters motor med 50 hestekrefter.
Toppfarten var på 130 km/t, og den nådde 100 km/t på 23 sekunder.
Nybilprisen på denne var på 20 350 kroner, noe som i dagens verdi tilsvarer 180 000 kr.

Til sammen ble det solgt ca. 17 000 P6 og P7 i Norge.

 

P7b 20M

 

P7 20M, interiørbilde

 

P7 17M Turnier

 

P6 15M

 

P6 12M

 

Kilder:
«Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980»
Wikipedia