Lada 1500, 1972-1984

Lada ble opprinnelig bygget på lisens fra Fiat, hvor modellen var Fiat 124.
Russerne forsterket bilen til å tåle barske sibirske vintre, noe som også gjorde den egnet for norske forhold. Dessuten hadde bilen sveiv (!) og et solid verktøyskrin som andre biler ikke hadde.

Ordet Lada har mange betydninger. På russisk betyr det ”liten kjæreste” eller ”fullkommen skapning”. I førkristen tid tilba man også gudinnen Lada i Russland, Polen og Litauen – hun sto for våren, kjærligheten og nytt liv. Men Lada var også det gammelrussiske navnet på en type hurtiggående seilbåt som ble benyttet på Volga – direkte inspirert av vikingskipene som herjet oppover elven i norrøn tid. Det er en slik båt som alltid har prydet Lada-logoen, først i et skjold med rød, blå eller svart bakgrunn, senere har båten vært utført i metall inne i en ”moteriktig” oval.

Lada var en billig bil, og den fikk et nokså ufortjent rykte som «skraphaug». De fleste som har eid en Lada er enige om at bilen ikke står tilbake for andre merker, og prisen tatt i betraktning, var det mye bil for pengene. De første Ladaene i Norge ble importert av firmaet Konela Bil A/S fra 1972.

Lada 1500 hadde en 1,5-liters motor med 75 hestekrefter.
Toppfarten var på 152 km/t, og den nådde 100 km/t på 14,2 sekunder.
Til sammen ble det solgt ca. 37 200 Ladaer i Norge.

 

Lada 1500

 

Lada 1500

 

Lada 1500, interiørbilde

 

Lada 1500

 

Kilder:
– «Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980».
– Wikipedia