Volvo 140 (1967-1974)

I boken «Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980»
kan du lese at: «Volvos tallbaserte modellnavn hadde frem til 140-serien kun blitt brukt internt. Tidligere hadde forgjengeren 120 blitt markedsført som Amazon. Nå valgte de derimot å bruke de interne kodenesom navn på modellene. Den første utgaven ble sluppet i 1967 og het 144. Her står ett-tallet for serien, det første firetallet for antall sylindre i motoren, og det siste for antall dører. Noen måneder senere kom 142, som logisk nok hadde to dører, og i 1968 ble stasjonsvogna introdusert som 145».

140-serien var var en pioner på sikkerhet, med sterke bjelker i kupeen og ratt som ga etter ved ulykker. I tillegg fikk bilene et tokrets bremsesystem, noe som er standard på dagens biler.

I 1969 ble 140-serien den mest solgte Volvo i Norge, etter Amazon som tronet på topp tidligere. I dag har disse bilene stor samleverdi for veteranbilentusiaster. Det samme kan i høyeste grad sies om Volvo 164, sekssylindringen som kom i 1968 med 160 hestekrefter og en toppfart på oppunder 200 km/t. I 1968 var ikke dette noe vanlige biler presterte, knapt nok i dag.

Volvo 145 hadde en 1,8 liters motor med 85 hestekrefter.
Toppfarten på disse var på rundt 150 km/t, og den nådde 100 km/t på 16,5 sekunder.
I Norge ble det solgt i alt 35 000 eksemplarer av Volvo 140-serien, om en tar med Volvo 164. Nybilprisen var på ca. 35 000 kroner, noe som gir en inflasjonsjustert pris på ca. 290 000 kroner.

 

Volvo 142

 

Volvo 142

 

Volvo 144

 

Volvo 145

 

Volvo 145, interiørbilde

 

Volvo 164

 

 

Kilder:
– «Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980».
– Wikipedia