Ford Anglia (1959-1967)

Ford Anglias modell 105E ble introdusert av britiske Ford i 1959.
Den amerikansk-inspirerte stilen inkluderte en neselinje som gikk ned til en skrå grill mellom markante «øyeliknende» framlykter. Det jevnt hellende linjen lignet mer på en 50-talls Studebaker. Som flere modeller fra sent på 50-tallet hadde bilen et bakoverlent bakvindu og en flat taklinje (noe som ga passasjerene i baksetet brukbart god plass), og den hadde halefinner.

Den nye stilen var tilpasset den nye motoren, noe de mindre Fordmodellene hadde trengt over lengre tid, en 997cc toppventil rekkefirer. Akselerasjonen fra stillestående var fortsatt dårlig etter dagens standarder, men den var sterkt forbedret fra tidligere modeller. Også nytt for britiske Fordmodeller var en 4-trinns gearboks og elektriske vindusviskere.

Fra 1962 ble 123E Anglia Super tilgjengelig sammen med 105E. Denne hadde en større 1198cc motor, og andre forbedringer. En variant som kun var tilgjengelig i Europa var Anglia Sportsman, som hadde reservehjulet bakpå. Forkrommede støtfangere ble satt på, samt brede hvitstripede hjul og en valgfri stripe på siden som gikk opp til halefinnen.

En 1960-modell Ford Anglia 105E hadde en enliters motor med 42 hestekrefter.
Toppfarten lå på 120 km/t, og den brukte 26,3 sekunder på å nå 100 km/t.
Nybilprisen på en 1960-modell var på 14 300 kroner, noe som inflasjonsjustert blir 
165 500 kroner. I Norge ble det solgt omtrent 10 000 eksemplarer av Anglia 105E.

 

Ford Anglia

 

Ford Anglia

 

Ford Anglia

 

Ford Anglia

 

Ford Anglia, interiørbilde

 

Kilder:
– «Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980»
– Wikipedia