Renault 12, (1969-1980)

Renault 12 er en familebil produsert av den franske bilprodusenten Renault mellom 1969 og 1980. Modellen var tilgjengelig som sedan og stasjonsvogn, og ble også produsert på lisens i en rekke land over hele verden.

Etter introduksjonen fikk Renault 12 gode skussmål fra europeisk presse for sitt romslige og komfortable interiør, moderne design, gode ytelser og lave bensinforbruk. Bilen ble ikke like godt mottatt i USA, hvor magasinet Road & Track i sin test av en 1974-modell uttalte at motoren støyet fælt, og la til at den tunge styringen var «en alvorlig designfeil».

Renault 12 gikk ut av produksjon i Vest-Europa i 1980, men modellen forble i produksjon og salg via Renaults samarbeidspartner i andre deler av verden, og den siste Renault 12 ble produsert i Tyrkia i 1999, mens den rumenske bilprodusenten Dacia fortsatte å produsere den R12-baserte 1300 i sedan- og stasjonsvognutgave frem til 2004, samt den R12-baserte Pickupen Gamma frem til juli 2005.

Renault 12 hadde en 1,3-liters R4 motor med 60 hestekrefter.
Toppfarten var på 148 km/t, og den nådde 100 km/t på 15 sekunder.
Vekten var 920 kg.

I Norge ble det solgt ca. 14 800 eksemplarer av Renault 12.
Nybilprisen var på rundt 30 000 kroner,
noe som inflasjonsjustert gir en pris på rundt 170 000 kroner.

 

Renault 12

 

Renault 12

 

Renault 12, interiørbilde

 

Renault 12

 

Renault 12 stasjonsvogn

 

Kilder:
– Wikipedia
– «Biler, Norske Favoritter Fra Gullalderen 1950-1980»