Mercedes-Benz 190 (1961-1968)

Mercedes-Benz 190 (W110) var en staselig bil de færreste nordmenn hadde råd til å kjøpe. Men den ble flittig brukt som drosje, og da de dukket opp på bruktbilmarkedet ble bilen noe normale husstander kunne få råd til. Mange sitter derfor den dag i dag med varme følelser for «Mersje`n» med halefinner fra sekstitallet.

Innvendig ser en det velkjente vertikale og rektangulære instrumentpanelet. Og i midten av dette finner vi speedometeret, som i fart viser en gul pinne som roterer til oransje og rød etter som farten øker. Med til historien hører også at MB 190 var en av de første tyske bilene som ble grundig krasjtestet før den gikk i masseproduksjon.

Mercedes-Benz 190 (W110) hadde en 1,9 liters motor med 80 hestekrefter.
Toppfarten var på 146 km/t, og den greide 0-100 km/t på 17,7 sekunder.
Vekten var på 1250 kg, og drivstofforbruket lå på rundt 1,1 liter på mila.

I Norge ble det solgt rundt 2 800 eksemplarer, ca. 600 av disse med dieselmotor.
Nybilprisen i 1963 var på 37 170 kroner, noe som inflasjonsjustert gir 390 000 kroner.

 

 

 

 

 

 

 

Kilder:
«Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980».
Wikipedia