Datsun Bluebird (1960 – 1972)

De 14 første Datsun Bluebird kom til Norge i 1960, og i 1967 var Datsun blitt Norges mestselgende japanske merke. Salgstallet var kanskje ikke himmelhøyt, med 460 solgte eksemplarer. Likevel satte Nissan/Datsun en standard for kvalitet og holdbarhet.

I boka «Norske favoritter fra gullalderen 1950 – 1980» kan en lese kortversjonen på hvor navnet Datsun stammer fra:
Bilmerket DAT produserte i mellomkrigsårene lastebiler og en liten personbilmodell de kalte DATs sønn, eller Datson. På japansk betyr ordet «son» ikke bare sønn, men også «tap». Dette skal visstnok være en av grunnene til at navnet ble endret til «Datsun» da Nissan overtok DAT Motors i 1933.

I samme boka opplyses det at «Tidlig Bluebird kan deles opp i tre varianter:
– 310 som kom tidlig på 1960-tallet,
– 410 som kom i 1964 med Pininfarina-karosseri, og
– 510 som kom i 1967, og var tilgjengelig med en rekke motorer. Her i Norge var 1,3 og 1,6 mest populært. Stasjonsvognutgaven ble en populær varebil mot slutten av 1960-tallet».

Datsun Bluebird 411 hadde en 1,3 liters motor med 67 hestekrefter.
Toppfarten var på 145 km/t, og den veide 885 kg.
I Norge solgte Bluebird 6 250 eksemplarer i perioden 1960 – 1972.
Nybilprisen lå på 18 500 kroner, noe som inflasjonsjustert gir en pris på 170 000 kr.

 

Datsun Bluebird 310

 

Datsun Bluebird 410

 

Datsun Bluebird 410, interiørbilde

 

Datsun Bluebird 510

 

Datsun Bluebird 510

 

Datsun Bluebird 510 stasjonsvogn

 

Kilder:
– «Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980»
– Wikipedia