Borgward Isabella (1954-1962)

Borgward var en tysk bilprodusent stiftet av Carl Borgward.

Den første «bilen» Borgward designet var Blitzkarren (Lyn-kjerre), en trehjulet kjerre med to hestekrefter som var, takket være et hull i markedet, en gigantisk suksess på midten av 1920-tallet. Kjøpmenn med små budsjetter kjøpte den for vareleveringer, og det tyske postverket brukte dem til levering av post. I 1929 ble kjøpte Borgward selskapet Hansa Lloyd AG, og ledet utviklingen av bilen Hansa Konsul. I februar 1937 ble Hansa Borgward 2000 lansert, og i 1939 ble navnet kortet ned til Borgward 2000. 2000-modellen ble etterfulgt av Borgward 2300, som ble i produksjon frem til 1942. Etter 2. verdenskrig presenterte selskapet modellen Borgward Hansa 1500, som så ble etterfulgt av Borgward Isabella i 1954. Isabella ble selskapets mest populære modell, og forble i produksjon så lenge selskapet var virksomt. I 1959 ble Borgward P100 introdusert, med et svært nyskapende hydraulisk understell.

I 1961 gikk selskapet konkurs, og i 1963 ble alt produksjonsutstyr for Borgward Isabella og P100 solgt til Mexico, hvor produksjonen fortsatte frem til 1970.

Borgward Isabella hadde en 1,5 liters motor som ga 60 hestekrefter.
Toppfarten var på 135 km/t, og den nådde 100 km/t på 25 sekunder.
I Norge ble det solgt rundt 700 eksemplarer av bilmodellen (inkl. rundt 100 bruktimporterte eksemplarer tidlig på 1960-tallet).
Nybilprisen i 1958 var på 18 400 kroner, noe som inflasjonsjustert gir en pris på 218 500 kr.

 

Borgward Isabella Coupè

 

Borgward Isabella

 

Borgward Isabella, interiørbilde

 

Borgward Isabella

 

Borgward Isabella

 

Kilder: 
– «Biler, Norske favoritter fra gullalderen 1950-1980»
– Wikipedia