Citroen 2CV (1948-1990)

De første prototypene av Citroen 2CV var klare allerede før andre verdenskrig.
Konseptet ble kalt TPV, og oversatt betyr forkortelsen «veldig liten bil».

Bilen skulle være et minimum av en bil: Fire hjul, et ratt, tak over hodet og motor.
Doningen skulle også være et fremkomstmiddel for bønder, både på jordet og på vei til markedene i byene.

Den ferdige modellen var klar høsten 1948, og produksjonen varte til 1990, da krav om katalysatorer og avgassutslipp førte til at produksjonen måtte stanse.
Først hadde bilen vesle 9 hestekrefter under panseret. Dette ble gradvis økt, først til 12, så til 18, 26, 29, og en toppmodell med 32 hestekrefter. Motorvolumet varierte fra 375 til 602 cm³ (0,6 liter).

2CV er også kjent for sin horisontale girspake, hvor førstegiret er nærmest sjåføren, andregir lengst unna til høyre, og tredjegiret nedenfor andregiret, mot bilføreren. Fjerdegir nås ved å sjalte ut mot høyre fra tredjegiret, og reversen ligger rett frem fra førstegir.

Modellen med 26 hestekrefter hadde en toppfart på 102 km/t, mens toppmodellen kunne presses opp i 115 km/t
I Norge ble det solgt omtrent 4 400 eksemplarer av Citroen 2CV.
Nybilprisen var på 18 750 kroner, noe som inflasjonsjustert gir en pris på 114 500 kr.

 

 

 

 

 

 

 

Kilder:
– «Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980»
– Wikipedia