Mazda 818 (1970-1978)

I boka «Biler, Norske favoritter fra gullalderen 1950-1980» kan du lese at «Det er sikkert mange som lurer på hvorfor 818-modellen ligger under 616 både motor- og prismessig. Her ser jeg ingen annen grunn enn at japanerne må ha drukket litt for mye sake på kontoret. For 818 burde vitterlig hete 313 eller 323… Først da gir navnene mening og plasserer seg perfekt i forhold til hverandre: 313 med 1,3 liters motor, 616 med 1,6 liters motor, 929 med 1,8 eller 2 liters motor».

Om leserne skulle ha en forklaring må dere gjerne dele den med oss.

Det som er helt sikkert er at Mazda 818 kom som 2-dørs coupe, 4-dørs sedan og 5-dørs stasjonsvogn.
Mazda 818 solgte også godt i Norge, med ca 13 400 solgte eksemplarer.
Mazda 818 hadde altså en 1,3 liters motor med 60 hestekrefter. Den hadde en toppfart på 140 km/t, og den nådde 100 km/t på 16,7 sekunder. Nybilprisen var på 29 900 kroner, noe som inflasjonsjustert gir en pris på 167 000 kroner.

 

Mazda 818

 

Mazda 818

 

Mazda 818, interiørbilde

 

Mazda 818

 

Mazda 818

 

Kilder:
– «Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980»
– Wikipedia