BMW «Neue Klasse» (1962-1977)

«Neue Klasse» er betegnelsen på BMWs mellomklasse biler fra 1962.

Fra 1952 kom BMW i gang med å produsere biler igjen etter krigen, men da med luksusbilene BMW 501 og 502 i ene enden, og småbilen BMW Isetta i den andre.
BMW manglet bilen markedet ville ha, en mellomklassebil. I stedet for å konkurrere med merker som Ford og Opel, ville BMW heller utfordre prestisjemerket Mercedes-Benz, som et sportslig og friskt alternativ til Mercedesens noe trauste og satte preg.

Det første resultatet var klart i 1962, med BMW 1500. Denne hadde mange trekk som ble gjeldende for BMW gjennom hele 1970- og 1980-tallet
I 1964 kom 1600- og 1800- motorene, og i 1966 kom 2000.
På 1970-tallet kom de enklere todørsmodellene, som ble gitt benevnelsene 1502, 1602, 1802 og 2002. Disse fikk gode salgstall i Norge.

BMW 1602 hadde en 1,6 liters motor med 85 hestekrefter. Toppfarten på denne var på 160 km/t, og den nådde 100 km/t på 12,8 sekunder. Nybilprisen var på 41 940 kroner, noe som inflasjonsjustert gir en pris på 276 000 kroner.

BMW «Neue Klasse» hadde et samlet salgstall på omtrent 3 500 eksemplarer i Norge.

 

BMW 1500, 1963 modell

 

BMW 1602, 1972 modell

 

BMW 1800, 1963 modell

 

BMW 2002, 1969 modell

 

BMW 2002, interiørbilde

 

Kilder:
– «Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980».
– Wikipedia