Ford Escort MK1 (1968-1974)

Den første generasjonen rullet ut fra fabrikken i England i 1967 (som 1968-modell) og kom til å bli kalt for «hundebeinet» på grunn av kjølegrillens karakteristiske form. MK I var det offisielle navnet og bilen ble bygd fram til 1975.

Først var bare to-dørs sedaner tilgjengelige, men allerede i mars 1968 kunne man få den som stasjonsvogn og i april som varebil. I 1969 kunne man også få sedanen med bakdører. Selv om framhjulstrekk hadde blitt tilgjengelig på enkelte småbiler, trakk Ford Escort på bakhjulene. Man hadde valget mellom enten tre trinns automatgir eller fire trinns manuelt gir.

De første årene ble den tilbudt med motorer på henholdsvis 1,1 og 1,3 liter. En 0,9 liter var også tilgjengelig innenfor enkelte markeder, men salget av denne varianten var dårlig. I 1970 ble også en sprekere utgave, under navnet 1300GT tilgjengelig. Denne hadde et stivere understell, samt en trimmet utgave av den vanlige 1,3-liters motoren. Effekten var på 76 hk, og toppfarten på 153 km/t.

Ford Escort MK1 er knyttet til rallysport, med norske navn som Trond Schea og Holm Jacob Matheson i førersetet.

Ford Escort MK1 1100 hadde 48 hestekrefter og toppfart på 145 km/t.
Den nådde 100 km/t på 22,3 sekunder.
Nybilprisen var på ca. 18 500 kroner (rundt 1970), noe som inflasjonsjustert gir en pris på 156 000 kroner. Escort MK1 solgte omtrent 20 000 eksemplarer i Norge.

 

Ford Escort 1100 1972 modell

 

Ford Escort 1399 GT 1973 modell

 

Ford Escort, 1968 modell

 

Ford Escort, interiørbilde

 

Kilder:
– «Biler, Norske favoritter fra gullalderen 1950-1980».
– Wikipedia