Citroen GS (1970-1980)

Citroën lanserte sin nye familiebil i august 1970 , og fylte dermed gapet mellom lille 2CV og luksusbilen DS.

GS lignet ingen andre biler på markedet med sitt aerodynamiske og moderne utseende. Bilen var først planlagt som en kombi, helt til Citroën-sjef Pierre Bercot forkastet dette og forlangte en firedørs sedan. Bagasjerommet var svært stort, delvis takket være at reservehjulet var plassert i motorrommet, og bilen var tilgjengelig i flere utstyrsnivåer, GSpecial som var innstegsmodellen, GS Club som var noe bedre utstyrt og med større motor, og GS Pallas som var utstyrt med heldekkende hjulkapsler, tonede ruter og et mer påkostet interiør. Før modellskiftet fantes også sportsutgavene (forseter med integrerte nakkestøtter og tåkelys foran) GSX med runde VDO-instrumenter, GSX2 samt GSX3 som var første modellen med 1,3 liters motor. GS var også tilgjengelig som stasjonsvogn i GSpecial og Club-utgave, og en liknende, todørs varebil for kommersielt bruk. I 1979 ble GS erstattet av GSA.  Modellen ble solgt i totalt 2,5 millioner eksemplarer (både GS og GSA-varianter), og ble kåret til Årets bil i europa i 1971.

Citroen GS hadde en 1,0-liters motor med 61 hestekrefter.
Toppfarten var på 147 km/t, og den nådde 100 km/t på 17,7 sekunder.
I Norge solgte GS/GSA omtrent 14 300 eksemplarer.
Nybilprisen var på 31 950 kroner, noe som inflasjonsjustert gir en pris på 178 500 kroner.

Citroen GS, 1971 modell


Citroen GS, 1977 modell

Citroen GS, 1979 modell
Citroen GS, Interiørbilde