Mercedes-Benz W120/W180, (1953-1962)

Mercedes-Benz gjorde suksess som drosjebil i Norge fra 1950-tallet.
Det sies at den første norskregistrerte europeiske drosjen var en Mercedes 180D, kjøpt av en Verdalsmann i 1953.

 
Mercedesen med karosserikoden W120 (solgt som Mercedes-Benz 180)
kunne leveres med dieselmotor, noe som gjorde bilen økonomisk i drift etter datidens standarder. Benevnelsen 180 kommer fra motoren på 1,8 liter.
Mercedes lagde også en 1,9 liters variant (MB 190) med karosserikode W121.

Fra 1954 kom Mercedes med toppmodellen 220S (karosserikode W180).
Dette var egentlig en forlenget og mer luksuriøs W120.
Mercedes-Benz 220S hadde en 2,2 liters sekssylindret motor med 120 hestekrefter.
Toppfarten var på 160 km/t, og den nådde 100 km/t på 17 sekunder.
Prisen på 220S var på 31 400 kroner, noe som inflasjonsjustert gir en pris på 373 000 kroner.

I Norge ble det solgt rundt 1500 eksemplarer av W120, pluss 400-500 eksemplarer av W180. De aller fleste gikk som drosjer.

MB W120, 1953 modell

MB W120, 1958 modell

MB W120, interiørbilde

MB W180, 1955 modell

MB W180, 1955 modell

Kilder:
– «Biler, norske favoritter fra gullalderen 1950-1980»
– Wikipedia